Ja, hij houdt wel van Neil Young

‘Weet je waaraan mij dit sterk doet denken?’ zegt mijn vader, en ik spits mijn oren. ‘Rolling Stones.’ Mij niet echt, maar ik ken The Rolling Stones niet heel goed. Israel Nash Gripka heeft wel net als Mick Jagger een fijne knauw in de stem. Ik zou het geloven als me verteld wordt dat het de Stones-zanger is die het nummer Louisiana zingt. Maar ja, op zijn tweede album Barn Doors and Concrete Floors maakt Gripka folkrock met een vleug americana, toch niet iets waar ik aan denk bij de Stones. En in tegenstelling tot Jagger, vanwege zijn typische dansjes soms Mick Swagger genoemd, is hij niet altijd in voor een dansje, horen we in het nummer Drown. Mijn vader’s tweede poging is beter: ‘Hij houdt zeker wel van Neil Young?’ Daar dacht ik nou ook aan. Zang en gitaarspel komen soms behoorlijk overeen. De rauwe songs doen mij ook enigszins aan Ryan Bingham denken en de rustige aan Ryan Adams. Twee artiesten die hun wortels in de country hebben liggen, net als Gripka een beetje, en geen vervelende namen om mee vergeleken te worden. Al doe je hem eigenlijk wel tekort met deze vergelijkingen. Hij en zijn band hebben een duidelijk eigen geluid. Dun, scherp en fel. Dat in combinatie met een takkende drum en die krachtige stem. Gripka doet niet voor de twee Ryans onder.

Israel Nash Gripka
Barn Doors and Concrete Floors
2011
★★★½

Plaats een reactie