Palindroom

Eerlijk gezegd had ik nog nooit gehoord van een palindroom, tot Laura Jansen mij er vandaag een vertelde. Een beroemde ook nog, zo verzekerde ze mij, waarop ik enige kakische schaamroodheden niet kon onderdrukken. Nu ja, dat laatste viel mee, maar ik heb nu eenmaal de neiging om quasi-inventieve woorden te verzinnen en in mijn stukken te stoppen. Terug naar Laura: zij vertelde mij over een beroemde palindromische (nee, dat woord verzin ik niet zelf) zin van Napoleon Bonaparte: ‘Able was I ere I saw Elba’. Een prachtzin, en niet eentje die je van een generaal of politiek leider verwacht. Tenminste: ik niet. Misschien had die Bonaparte wel een bijzonder vaardige spindoctor. Of misschien weet ik wel gewoon veel te weinig over die kleine generaal. Ik vermoed dat laatste.

Afbeelding

2 gedachten over “Palindroom

Plaats een reactie